4 tools om uw maatschappelijke doelen makkelijker te bereiken

Deze toolkit met 4 concrete video’s is voor u.

U krijgt 4 instrumenten waarmee u uw bedrijf sterker maakt dankzij duurzaam ondernemen. Want dát is het terrein waarop u vandaag wint van de concurrentie.

  • U wint de strijd om de klant.
  • U overtuigt makkelijker nieuwe medewerkers én houdt uw huidige personeel aan boord.
  • En ja: ook de wereld wordt er beter van.

Ontdek de toolkit

 

74% van uw klanten verwachten het

De Edelman Trust Barometer (2020) toont dat 74% van uw klanten verwacht dat een bedrijf zich uitspreekt over maatschappelijke topics.

Uiteraard moet u vooral óók een goed product hebben. Momenteel is het voor uw klanten nog heel vaak ‘Customer first, planet second’.

Maar alléén een goed product is niet meer genoeg om u te onderscheiden van de concurrentie. Er zijn vandaag veel goede producten aan goede prijzen. Waar haalt u wél uw concurrentieel voordeel? Dat moet komen van uw Corporate Social Responsibility (CSR). Het is dáár dat u vandaag wint of verliest.

 

Bevlogen werknemers zoeken bevlogen bedrijf

Klanten vinden het belangrijk. Dan geldt dat nog méér voor uw medewerkers. Want hun job is een deel van hun identiteit. Duurzaam ondernemen is dus minstens evenveel een zaak van HR als van marketing.

In uw toolkit zitten instrumenten die u helpen de harten van uw personeel te winnen. Kies uw ‘gereedschap’ dat best bij u past. Dat is hard nodig. Want uw concurrenten loeren over het muurtje.

 

4 video’s (en 1 extra van Steven Van Belleghem)

First things first. Open je toolkit met de 4 instrumenten pas nadat u de video van Steven Van Belleghem bekeek. Steven is internationaal erkend als top-strateeg en is zelf ondernemer. Hij is ook bestuurslid van Plan International België. In een extra 5de intro-video – speciaal gemaakt voor deze toolkit – legt hij u haarscherp uit waaróm u de 4 tools moet gebruiken.

Ontdek de toolkit

 

Een stapje maakt al een verschil

Moet u de hele wereld veranderen? Nee, dat is niet wat uw klanten en personeel van u verwachten. Doe het gewoon in concrete stapjes. Verander úw wereld. Niet dé wereld. En communiceer heel eerlijk over die stapjes.

Kies een doel dat past bij uw bedrijf, uw klanten en uw personeel. Natuurlijk vinden we het fijn als u daarvoor denkt aan kinderen in kwetsbare situaties en in het bijzonder aan gelijke kansen voor meisjes. Maar eerlijk waar: als u een betere link ziet bij een andere organisatie, dan moet u niet twijfelen. Sowieso zijn we blij dat we u op weg hebben gezet.

Dat deden we al met meer dan 1000 bedrijven die kozen om met ons samen te werken. Door gebruik te maken van onze expertise wordt de grote CSR-stap een pak concreter. In feite is het een soort CSR-hack, waarmee u makkelijker uw maatschappelijke impact doet groeien. Stap voor stap. Telkens een stapje voor de concurrentie…

Ontdek de toolkit

 

Doe niet (zomaar) aan Duurzaam Ondernemen

U twijfelt? Zijn CSR of MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) geen dure woorden die pas na vele jaren geld opbrengen? Deze toolkit geeft net daarom 4 instrumenten om het down to earth aan te pakken en u te ontzorgen. Kies de tool die bij u past. Want u wint er de harten mee van uw personeel én uw klanten. En dat brengt vandaag al geld op.

Straffer: met deze toolkit wordt duurzaam ondernemen toegankelijk voor élk bedrijf. Want waarschijnlijk hebt u géén heel team zitten dat alleen maar met uw maatschappelijke doelen bezig is. Niet?

De 4 video’s geven u telkens 1 tool voor uw CSR. Eerst zet de video van Steven Van Belleghem u op weg.

Intro: Steven Van Belleghem vertelt u het recept van ‘the offer they can’t refuse’

 

1. Link u aan een project en geef gelijke kansen aan meisjes (HR + Marketing)

 

Het reclamebureau Plug sponsort maandelijks projecten van Plan International België ter ondersteuning van onderwijs voor meisjes.

Het is ook mogelijk om onze projecten te steunen met een eenmalige donatie. Zo organiseerde ICT-dienstenexpert delaware een bewustmakingscampagne binnen het bedrijf om het personeel aan te moedigen hun wachtwoorden beter te beveiligen. Elk nieuw wachtwoord dat werd opgeslagen in hun centrale beveiligde password vault, werd vervolgens gekoppeld aan een donatie aan een van onze projecten.

Wilt u het voorbeeld van Plug of delaware volgen en met uw bedrijf onze projecten steunen? Neem contact met ons op of sponsor nu onze projecten.

Steun onze projecten

 

2. Teambuilding en wellbeing bij je personeel (HR)

 

Het lingeriemerk Van de Velde organiseerde een sportmaand om het welzijn van het personeel te verzekeren en steunde tegelijkertijd een project van Plan International België. Elke kilometer die door het voltallige personeel werd gewandeld of gefietst, werd omgezet in een donatie aan ons project.

In samenwerking met de Allianz Memorial Van Damme organiseren we de Equal Rights Run, een symbolische 100m loop net voor het officiële programma. Acht bedrijven krijgen de kans om hun engagement voor gelijkheid tussen meisjes en jongens te tonen door een van hun werknemers te laten deelnemen aan deze uitzonderlijke wedstrijd in het Koning Boudewijnstadion. Enkele bedrijven organiseren hiervoor zelfs interne wedstrijden om hun personeel te motiveren en aan te moedigen om aan sport te doen.

Wilt u net als Van de Velde ook uw teambuilding koppelen aan een duurzaam project?

Neem contact met ons op

 

3. Cause-related marketing: verkoop solidair (en meer) (Marketing)

 

De online winkel voor gezonde en biologische producten Kazidomi steunt Plan International België via cause-related marketing.

Andere bedrijven zoals Amalys en Karma Karma doneren een percentage van hun jaarlijkse winst aan onze projecten.

Volg hun voorbeeld en neem contact met ons op om een cause-related marketingactie te organiseren ten voordele van onze projecten.

Neem contact met ons op

 

4. Celebrate succes + Pro Bono: feesten en werken waar iedereen beter van wordt (HR + Marketing)

 

Opleidings- en coaching consultant IMPACT nv vierde zijn 30ste verjaardag door een project van Plan International België te sponsoren en een gratis opleiding aan te bieden aan onze werknemers en vrijwilligers.

Veel bedrijven bieden hun expertise gratis aan, waardoor wij operationele kosten kunnen besparen en méér in onze projecten kunnen investeren. Zo verstrekt het communicatiebureau FINN ons pro-bono advies ter ondersteuning van onze perscommunicatie. De artificiële-intelligentiespecialist ML6 heeft ons ook ondersteund door het gedrag van onze donateurs te analyseren om beter aan hun verwachtingen te voldoen en zo onze communicatie en fondsenwerving te versterken.

Wilt u ook de talenten van uw bedrijf aan ons ter beschikking stellen?

Neem contact met ons op

 

Meer inspiratie nodig?

Download onze gratis CSR-brochure met meer concrete voorbeelden door het onderstaande formulier in te vullen.

Meer info

Hier vindt u alle informatie over onze corporate partnerschappen. Nu al een vraag hierover of wilt u een partnerschap op maat bespreken? Neem contact op met Jochem Roels. Hij adviseert u graag vanuit zijn rijke ervaring als verantwoordelijke voor Corporate Partnerships via jochem.roels@planinternational.be of 0490 43 49 50.

© 2025 - Plan International België - BE0425420917